Time for a holiday - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maaike Samuels - WaarBenJij.nu Time for a holiday - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maaike Samuels - WaarBenJij.nu

Time for a holiday

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

23 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Terwijl ik dit aan het schrijven ben, ben ik alweer aan mijn vierde werkweek begonnen. Vorige week is mijn eerste week alleen geweest bij switchboard, dat waar ik een blog eerder al een keer over geschreven heb. Om heel eerlijk te zijn, is het een erg makkelijke en soms wel saaie taak. De vraag die ik al regelmatig heb gehad, is wat ik nu precies moet doen bij switchboard. De belangrijkste taak is de telefoon opnemen en de telefoontjes doorschakelen naar de juiste afdeling. Klinkt heel moeilijk, maar uiteindelijk valt het reuze mee. Doordat ik hier zit, ken ik bijna iedereen die in het hotel werkt, in ieder geval de managers. De bediening van het restaurant, koks in de keuken en de dames van de schoonmaak van de kamers, ken ik alleen nog niet omdat deze geen Eigen telefoon hebben. Maar terug naar mijn taken. Als ik 's ochtends binnenkom, is het eerste wat ik moet doen koffie zetten, kijken of er nog genoeg melk, suiker en water is, en zo niet, dan moet ik het gaan halen. Daarnaast moet ik constant de deur openen door op een knopje te drukken als er iemand naar binnen of naar buiten wil, niet echt een heel boeiende taak. Verder doe ik de notulen tijdens de morning meeting met alle managers wat ik zelf het leukste vind. Ze bespreken dan eigenlijk alle belangrijke dingen die er in het hotel gebeurt zijn en ze bespreken de probleempunten en kijken hoe ze het gaan oplossen. Heel interessant en leerzaam. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor de transportlist. Het personeel dat late dienst heeft, of nacht dienst, krijgt namelijk vervoer op kosten van het hotel. Ik heb de roosters van alle afdelingen en ik maak een lijst met de mensen die de betreffende dag gebruik gaan maken van de taxiservice. Daarnaast help ik ook de afdelingen Sales & Marketing en Banqueting. Ook ben ik een soort van secetaresse voor dit gebouw en zo zien ze me hier soms ook :P Ik word regelmatig gevraagd of ik iets voor ze in de winkel wil halen, of ik koffie voor ze kan zetten, of ik dingen kan kopieren/scannen/printen of iets in die richting. Dat ze dit doen, heb ik aan mezelf te danken omdat ik altijd vrolijk ja zeg. Mij maakt het ook niet uit om dat te doen, want ik vind het wel leuk en het is beter dan dat ik me ga vervelen.

Oke maar genoeg over wat ik nou eigenlijk de hele dag doe op stage, want ik denk dat jullie het nu wel ongeveer snappen. Ik heb het ook nog steeds onwijs naar mijn zin hier. De band met mijn collega's wordt met de dag beter. Steeds meer collega's vragen of ik een keer met ze wil gaan stappen, wat ik natuurlijk erg leuk vindt. Ooh wat ik trouwens ook doe, maar wat niet bij mijn taak hoort, ik ga af en toe een rondje lopen. Als ik een redden heb om even naar het andere gebouw/het hotel te moeten, maak ik gelijk even een rondje en ga ik met wat leuke mensen praten. Hierdoor is mijn band met mijn collega's natuurlijk alleen nog maar verder verbeterd. Mijn eerste workweek alleen bij switchboard is trouwens erg goed gegaan. Ik heb het allemaal overleefd en kan het makkelijk aan in mijn eentje. Vrijdag hebben ze me zelfs naar de receptive gebeld omdat ze met te weinig mensen waren en ik mijn werk ook vanuit daar kan doen, op de deur openen na natuurlijk. Het was dus een erg drukke, maar leuke week. Vooral omdat ik zaterdag t/m vrijdag gewerkt heb.

Maar voordat ik het wist, was het alweer weekend. En omdat ik al drie weken heel hard gewerkt had, vond ik het wel tijd voor vakantie. Lucky me, mijn gastgezin zou dat weekend naar hun vakantiehuis gaan in Betty's Bay en vroegen of ik zin had om met hun mee te gaan. Zo'n aanbod kun je natuurlijk niet afslaan, dus ik zei gelijk ja.

Ooh en voordat ik het vergeet. Jullie denken misschien dat ik hier lekker lig te zonnen, maar ik heb vorige week alleen maar regen gezien. Ik denk dat het meer geregend heeft dan dat het regent in een gemiddelde week in Nederland. Daarnaast was het ook nog eens ijskoud en waaide het erg hard. Niet echt lekker weer dus. Maar gelukkig was er voor het weekend wel wat beter weer voorspeld.

Vrijdag werd ik om 5 uur op mijn werk opgehaald door mijn gastvader omdat ze graag een beetje op tijd wilden gaan.Eenmaal thuis aangekomen heb ik snel al mijn spullen bij elkaar geraapt voor het weekend en daarna meegeholpen met alles in de auto te sjouwen. Bettys Bay was een kleine twee uur rijden van de plaats waar ik woon. We waren er pas rond 8 uur 's avonds en dan is het hier al pikkedonker. Omdat het net lente is, is het al om 7 uur donker. Ik kan niet wachten totdat de dagen weer wat langer duren. Maar terug naar mijn vakantie. We waren er bijna. Maar ze hadden daar niet echt wat je noemt bepaald goede wegen. het was rood zand en kiezels en dat soort spul waarvan de weg was gemaakt. Doordat ze hier een abnormaal natte winter hebben gehad, stond een deel van de wegen en zelfs een deel van de tuinen van de huizen onder water. Gelukkig ligt het vakantiehuis van mijn gastgezin hoog genoeg en hadden wij nergens last van. Toen we er eindelijk waren heb ik weer meegeholpen met alles uitpakken en het was echt een heel leuk huisje. Alleen helaas was het ook ijs en ijskoud. Verwarming kennen ze hier namelijk niet, dus we hadden de openhaard aangemaakt. Toen we allemaal uitgepakt waren, was het tijd om te eten. Daarna heb ik nog heel even beneden bij het vuur gezeten, maar ik ging ook al op tijd naar bed. Ik was behoorlijk moe van zeven dagen achter elkaar werken. Helaas heb ik niet zo heel goed geslapen die nacht, want ik had het ijskoud ondanks dat ik een dik deken met drie fleecedekens eroverheen had.

Toen ik de volgende ochtend wakker werd, heb ik mezelf aangekleed en ben ik boven gaan ontbijten. Omdat ik lekker uitgeslapen had, was iedereen al wakker en zat ik dus alleen te ontbijten. Tijdens het ontbijt kwam mijn gastmoeder naar mij toe dat haar man de boot ging laten keuren en een bewijs ging halen zodat hij in de zomer kreeften mag vangen. Ze vroeg of ik mee wilde omdat dat bij de pinguins was en ik al had gezegd dat ik graag naar de pinguins wilde kijken. Dus ik ben natuurlijk mee geweest. Terwijl mijn gastvader de boot liet keuren, ging ik pinguins kijken. Ik heb nog nooit zoveel pinguins gezien en het is me zelfs gelukt om een paar babypinguins te spotten. Super schattig!!! Na een tijdje rond te hebben gelopen en te hebben genoten van de onwijs mooie omgeving, ging ik maar weer terug. Ik kwam aan toen mijn gastvader net klaar was met de boot checken. Toen we thuiskwamen zei ik dat ik eraan zat te denken om een wandeling te maken, maar mijn gastvader ging hout halen voor de openhaard en ik ben weer meegeweest. Mijn gastmoeder en de dochter gingen ook mee en samen met mijn gastmoeder heb ik hout gezocht voor de openhaard terwijl mijn gastvader een boom aan het weghalen was voor een vriend van hem. Eenmaal terug bij het huisje ben ik met mijn gastmoeder nog de honden gaan uitlaten en heb ik dus toch mijn wandeling over het strand gehad. Hierna heb ik lekker lui op de bank gezeten en tv gekeken totdat we gingen eten. 's Avonds zei mijn gastvader dat ik eens naar buiten moest komen. Ik heb nog nooit van mijn hele leven zoveel sterren gezien. Omdat het daar helemaal donker is, kun je alle sterren zien. Prachtig!!! Hierna hebben we nog even met zijn allen bij de openhaard gezeten, en voordat ik het door had, was het alweer 11 uur en tijd om naar bed te gaan.

Zondag was zoals het hoort te zijn, een beetje een luie dag. Na mijn ontbijt ben ik met mijn gastvader naar een winkeltje geweest en hebben we een beetje rondgereden in de auto. Eenmaal terug hebben we lekker geluncht en daarna ben ik een wandeling over het strand gaan maken. In totaal ben ik 1,5 uur weg geweest, had niet door dat de tijd zo snel ging. Ik ben begonnen met naar de vissers lopen, daarna ben ik nog helemaal naar de andere kant van het strand gelopen totdat ik bij een beekje kwam. Het water in het beekje was rood door de wegen die daar lopen. En het was heel mooi om het samen te zien komen met de zee. Ik heb dus heel veel foto's gemaakt. Helaas had ik niet door dat er ondertussen een heel grote golf aankwam waardoor ik van het een op het andere moment tot net iets boven mijn enkels in het water stond, met mijn schoenen aan. Zeiknat waren ze, dus ik heb ze maar uitgedaan en ben op mijn blote voeten terug gelopen. Toen ik terug bij het huisje was, was iedereen net gepakt om weer terug te gaan naar Cape Town. Ik heb snel mijn spulletjes bij elkaar geraapt en ben tevreden in de auto gestapt. Wat een geweldig weekend was dat. Mijn gastvader heeft me ondertussen al uitgenodigd om in de zomer nog een keer mee te gaan en dan mag ik mee kreeften gaan vangen op de boot. Ik heb er nu al zin in!! En misschien, als ik geluk heb, kan ik nog een dolfijn tegenkomen tijdens het kreeftenvangen. Ik zeg: fingers crossed. Maar helaas gaat dat nog wel even duren. Eerst moet het weer nog wat beter worden.

  • 23 September 2013 - 20:52

    Anita:

    ha Maaike,

    weer een heel boek bij elkaar aan verslag.Blij te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt.

    hoe gaat het met " baby"""

    gr en Xx anita

  • 23 September 2013 - 21:09

    Christel :

    Supergaaf dat je de sterren zo goed hebt kunnen zien! Toen we vorig jaar in de Amazone waren konden wij ze ook zo goed zien. Heb je het Southern cross gezien?

  • 23 September 2013 - 21:43

    Maritha:

    Geweldig Maaike dat je het zo naar je zin hebt.
    Ik geniet van je verslagen en foto's.
    knuffel van hier X

  • 23 September 2013 - 21:54

    Carla:

    Wat kun jij leuke verslagen schrijven! Ik geniet ervan en ben benieuwd naar de foto's van de sterrren hemel en de pinguins

  • 23 September 2013 - 23:16

    Trees:

    Hoi Maaike heb je verslag gelezen je hebt al heel wat gezien en meegemaakt, ook leuke foto,s geniet er maar lekker van want het is zo weer Januari lieve groetjes doe

  • 24 September 2013 - 19:21

    Mama:

    Kai leuk al die pinguins, vooral die babytjes, zo schattig.

    XXXX van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Maaike

Actief sinds 28 Juli 2013
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 6384

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 04 Februari 2016

Managementstage Aruba

28 Augustus 2013 - 05 Februari 2014

Stage Kaapstad Pepperclub Hotel & Spa

Landen bezocht: